Van teacher teacher naar LOOK an elephant!!!

17 september 2017 - Pretoria, Zuid-Afrika

Lieve allemaal,

Even een update over mijn drukke leventje hier in het mooie Zuid-Afrika. Inmiddels zijn alweer drie stageweken voorbijgevlogen en hebben Renée en ik voor stage ons plannetje klaar.

De tweede week hebben we een kijkje genomen bij verschillende projecten binnen TLF wat op maandag begon met BABYCARE. Ja, hier had ik me erg op verheugd. Het was een superleuke dag, maar niet effectief genoeg voor 12 weken stage. Het was niet veel meer dan "oppas" zijn gedurende de dag, luiers verschonen en huilende baby's troosten. Het waren trouwens wel allemaal schatjes.

babycare    babycare   babycare

Op dinsdag en woensdag maakte ik kennis met Inkululeko, een pre-school waar kinderen van 3-6 jaar hun dag doorbrengen. Renée en ik voelden ons hier direct thuis. We worden hier ontvangen alsof we de koningin zijn, de kinderen staan iedere dag te springen als ze ons zien verschijnen. Na twee dagen introductie besloten we hier het grootste deel van onze stage te gaan doorbrengen, 3 dagen in de week. We gaan hier lesgeven over hygiëne, waaronder de basis hygiëne van het menselijk lichaam maar ook bijvoorbeeld tandenpoetsen. Dat was nog even een dingetje.. Per toeval was "tandenpoetsen en de tandarts" het thema van de week... Na aan de lerares medegedeeld te hebben dat wij hier eigenlijk iets mee wilden voor onze opdrachten, vond ze het een goed idee om diezelfde dag te zeggen: "The new teachers will tell you something about teeth today". Dusssssss.. Renée en ik hebben basically de hele lesweek overgenomen incl. een zelfgemaakt knutselwerkje voor de kids.

Teaching about teeth     Teaching about teeth
Over een andere cultuur gesproken, het is hier heel normaal om tijdens je schooldag tijd te maken voor 1,5 uur NAPTIME. Ja ze leggen iedere dag 55 matrassen voor de kinderen klaar en ze zijn verplicht te gaan slapen van 13:00 tot 14:30 uur. Zelfs de leraar gaat zich er regelmatig even bij liggen, hahaha.

naprime @ Inkululeko

Verder was er bij Potter's house (het andere project waar we stage lopen) een Woman's day event georganiseerd. De voorbereiding was nogal hectisch en ongestructureerd (lekker Afrikaans dus) maar toen alles eenmaal klaar was, was het  een super geslaagde dag!

tea party potters house     Woman's event met collega's van Potter's house

Buiten stage gaan we er in het weekend lekker op uit, want in de omgeving valt genoeg te beleven. Zo zijn we vorige week zaterdag samen met onze Spaanse huisgenoten naar Pilanesburg geweest om met onze eigen Renault Clio op safari te gaan. En wij hadden een lucky day! Ja, na een aantal uurtjes rijden hadden we al zo'n 30 olifanten, verschillende giraffes, heeeel veel zebra's, impala's, zelfs een NEUSHOORN en een aantal nijlpaarden gezien! Als 5 blije kinderen hebben we genoten van deze dag.
Elephant @ Pilanesburg safari park       Giraffe @ Pilanesburg safari park Elephant @ Pilanesburg safari park     Rhino @ Pilanesburg safari park

Gisteren hebben we een kijkje genomen bij het Voortrekker monument en de Union buildings, beide historische highlights van onze homecity Pretoria. Ook nog even hallo gezegd tegen the big Mr. Nelson Mandela himself.
Statue Nelson Mandela   Voortrekker monument

Vandaag een bezoekje gebracht aan een Elephant Sanctuary. Met een glimlach van oor tot oor heb ik olifanten mogen aanraken, voeren en heb ik er zelfs een stukje mee gewandeld. BEST DAY EVER, LUCKY ME.
Hi there sweetheart.    Feeding the elephants  Hey there elephant how are you doing?   Family picture

Zo, nu zijn jullie weer een beetje op de hoogte van mijn luxe leventje hier. Ik blijf genieten van elke dag, want voordat ik het weet zit ik weer in het regenachtige Nederland....

Groetjes en tot schrijfs!
Dikke kus en veel liefs, Manon.

Ps. alle foto's zijn ook terug te vinden in mijn album Pretoria.

1. Petra:
    17 september 2017
    Mooi Manon wat een ervaringen
  2. Yoni:
    22 september 2017
    Hoi Manon, wat ontzettend leuk om je verhalen te mogen lezen en wat maak jij veel mee daar! Het is inderdaad een heel andere cultuur al kan ik me best voorstellen dat zo'n dutje een heel goed idee is haha. Geniet nog van jullie tijd daar.