Klinkt cliché, maar time flies when you're having fun!

12 oktober 2017 - Pretoria, Zuid-Afrika

Lieve allemaal,

Inmiddels ben ik alweer 7 weken stagiaire bij TLF Inkululeko en alweer 8 weken een hele trotse inwoner van Zuid-Afrika. Ja, de tijd vliegt nog steeds.. Het lijkt zelfs iedere dag een beetje sneller voorbij te gaan. Er zijn al twee maanden van mijn grote avontuur voorbij... Inmiddels is het al oktober en wordt het weer hier alleen maar beter. Ook beginnen alle Jacaranda's in bloei te staan, wat een supermooie kleurrijke toevoeging geeft aan de stad!
jacaranda's @ pretoria city
Het is heerlijk om iedere morgen het zonnetje door je gordijnen te zien komen en zo te beginnen aan je dag. Al hebben we de laatste weken ook wat last gehad van thunderstorms en flink wat regen (wat voor de Afrikanen een geweldig iets is). Die regenval gaat soms zelfs zo ver dat het dak in de gang het niet meer kan houden en dat er zo binnen in huis zelfs een waterval ontstond...

Afgelopen weken op stage stonden in het teken van het voorbereiden van mijn schoolproject. Samen met Renée ga ik een themaweek organiseren die in het teken staat van "How to take care of your body". In deze week staat hygiëne centraal. We gaan ons vooral focussen op handhygiëne en tandenpoetsen. Zo zijn we druk in de weer met het maken van themaboeken voor zowel Junior, Middle en Senior class, maken we posters, knutselwerkjes en bereiden we praktijklessen voor. En ja.. er moet ook nog research gedaan worden..
Buiten ons project hebben we regelmatig de verantwoordelijkheid over middle class, wanneer een van de 'gediplomeerde' teachers ziek is of gewoon een dagje vrij heeft genomen... We zijn dus lekker op z'n Nederlands, druk bezig met vanalles hier!
Ook geven we ons steeds vaker over om een echte Afrikaanse maaltijd te proeven, zodat we hetzelfde eten als de kinderen (wat zorgt voor minder afstand tussen de leraar en de kinderen). We hebben vorige week Afrikaanse pap met chicken geproefd, dit was buiten mijn verwachtingen nog best lekker ook!
Ook zijn we druk bezig met de voorbereidingen voor het 'eindejaars' concert, een erg christelijk toneelstuk (vooral best heftig voor 3-6 jarigen) wat volgende week donderdag plaats zal vinden. Hier in Zuid-Afrika hebben de kinderen namelijk zomervakantie in de maand december en starten ze in januari met het nieuwe schooljaar.
teaching   stageleven  stageleven  Afrikaanse pap met kip (het is lekkerder dan dat het eruit ziet)
Buiten stage is er nog steeds (heel veel) tijd voor leuke dingen, die we voornamelijk ondernemen samen met onze huisgenoten van ons guesthouse Friends. Helaas was het vorige week ook tijd om afscheid te nemen van onze 'Spaanse zusjes' Alejandra en Carla. Aangezien ik nogal slecht ben in afscheid nemen, heb ik wat traantjes gelaten toen het tijd was om ze uit te zwaaien...
We kregen ook weer een hele bende nieuwe huisgenoten, dus dat is dan weer superleuk! Zo gaan we (bijna) iedere maandag naar ons vertrouwde tafeltje bij Capeesh om lekker goedkoop pizza te eten, koken en eten we regelmatig samen, doen we spelletjes, kijken we films, gaan we samen lunchen, drinken we wijntjes/biertjes, houden we een braai (afrikaans voor bbq) en gaan we ijsjes scoren gecombineerd met een ritje in een pick-up truck (achterin het bakkie!!)
Klinkt niet verkeerd hè? Is het ook niet, haha.
Heritage day  Achter in het bakkie ijsjes scorenAfscheidslunch Carla + Alejandra met Ceila, Renee en onze huisbaas
Afgelopen weekend werden we na toch alweer 7 weken herenigd met onze klasgenootjes Iris en Kiona om samen een tripje te maken naar KRUGER NATIONAL PARK. Ja want het was weer tijd voor SAFAAAAAARI! Geloof me, hoeveel olifanten, giraffen of zebra's je ook ziet, het blijft fan-tas-tisch! en JA, ik heb de big five op mijn lijstje staan!!! Na een dag en een avondsafari was ik al gauw weer zo'n 500 foto's rijker! Weer een hele mooie dag!
@ Kruger National Park    Giraffe @ Kruger National Park@ Kruger National Park    Rhino @ Kruger National Park
Naast de safari hebben we op zaterdag ook nog de Blyde river Canyon bezocht, wat de op drie na grootste canyon van de wereld is. Je spreekt het uit als "Blijde". In deze canyon stroomt een Blyde en een Treur rivier, ontstaan door een eeuwen oud verhaal (wat ik jullie nu even ga besparen). Het uitzicht was helaas door de mist niet  zoals het moest zijn, maar we hebben wel heel veel andere mooie dingen gezien.
Bourkes Luck Potholes   Blyde river canyon

---  Mac mac falls
Of ik thuis mis? Niet als in heimwee. Natuurlijk zijn er momenten dat je de vertrouwde mensen van thuis mist. Of bijvoorbeeld je fiets, een boterham met hagelslag of je eigen bedje. Maar over een korte tijd kom ik weer terug naar Nederland (helaas, het gaat veel te snel namelijk) en dan is het ook weer éxtra leuk om al mijn ervaringen en verhalen in real life te delen met mijn familie en vriendinnetjes.

Maar het meest belangrijke voor mezelf: ik voel me hier ook heel erg thuis én ik geniet van elk moment!

In deze blog zijn maar een aantal van de vele foto's verwerkt, mocht je nieuwsgierig zijn naar de rest, check mijn album Kruger National Park / Pretoria voor de rest :)

Tot schrijfs maar weer! Baie dankie voor het lezen!

Heel veel liefs en Zuid-Afrikaanse groetjes van mij!
X Manon

1. Petra:
    12 oktober 2017
    Mooi om te lezen dat het je goed gaat
  2. Franca:
    12 oktober 2017
    echt cool jullie volgen de groetjes vanuit nederland en geniet van de stage samen